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Friday, 22 August 2014

जाति की जड़ कहाँ है? वहीं,जहां वर्ण वर्चस्वी नस्ली  अर्थव्यवस्था की नींव ह

जाति की जड़ कहाँ है? वहीं,जहां वर्ण वर्चस्वी नस्ली  अर्थव्यवस्था की नींव है
इस आत्मघाती,ब्राह्मणों से ज्यादा ब्राह्मणवादी, पूंजी गुलाम बहुजनसमाज को बाबासाहेब से रिश्ता जोड़ने का कोई अधिकार नहीं है।
पलाश विश्वास
"जाति-व्यवस्था बुरी हो सकती है. जाति के कारण व्यक्ति का व्यवहार इतना बुरा हो सकता है कि उसे अमानवीय कहा जा सकता है. परन्तु यह सब होने पर भी यह मानना पड़ेगा कि हिन्दू जाति को इसलिए स्वीकार करते हैं क्योंकि वे मानवता के भाव से अपरिचित हैं. वे जाति-धर्म पर इस लिए अमल करते हैं क्योंकि वे बहुत धार्मिक लोग हैं. सच तो यह है कि लोगों को जाति-धर्म मानने के लिए दोषी नहीं ठहराया जा सकता. मेरे विचार में अगर कुछ गलत या बुरा है तो वह उनका धर्म है जिसने जाति भाव को जन्म दिया है. अगर यह सही है तो स्पष्ट है कि सही दुश्मन जिस के खिलाफ लड़ने की ज़रुरत है वह व्यक्ति नहीं, जो जाति-व्यवस्था को मानते हैं, बल्कि वह शास्त्र हैं जो जाति-धर्म की शिक्षा देते हैं."- डॉ. आंबेडकर ( भगवान दास की पुस्तक "दलित राजनीति और संगठन" से साभार)


माननीय दारा पुरी जी ने बेहद प्रासंगिक यह उद्धरण दिया है,आज का रोजनामचा इसी के साथ।इस पर सिलसिलेवार बात करनी है।पहले सोचा था कि इस पर दूसरे मुद्दों पर चर्चा के बाद बात करेंगे,लेकिन आज सुबह जनसत्ता में संपादकीय पेज पर संजीव चंदन की टिप्पणी भाव अभाव पढ़ने के बाद लगता है कि पहले इसी मुद्दे पर चर्चा हो जाये तो दूसरी बातें भी कर लेंगे।

कल रात दफ्तर से लौटकर बांग्ला अपडेट में कुछ ज्यादा ही वक्त लग गया।आज बांग्लादेश में एक नरसंहार की वर्षी है।आर्थिक बदलाव के मद्देनजर वाम अनुकूलन पर बंगाल में नया विमर्श चल पड़ा है तो दीदी अब बंगाल को सिंगुर बनाने चली हैं।

बंगाल और अंग्रेजी अखबारं में देश के तमाम शहरों को ई स्मार्ट शहर बनाने का खुल्ला ऐलान हो रहा है।तो सीबीआई ने शारदा फर्जीवाड़े के सिलसिले में ईस्ट बंगाल क्लब के सर्वेसर्वा को गिरफ्तार कर लिया है।दूसरे फुटबाल क्लबों और तमाम लीग से जुड़े मंत्री सांसद भी कम नहीं है।

विकास का कामसूत्र बंगाल में   क्लब कल्चर है। दुर्गा पूजा का काउंट डाउन और बंपर खरीददारी का मौसम है और इन आयोजनों के पीछे राजनीति और चिटफंड का हानीमून परिदृश्य है।

इन अपडेट्स को लगाने के बाद कहीं यह आलेख लिखना शुरु किया और छह बजे के करीब इसे अधूरा छोड़ना पड़ा वरना सविता घर से बाहर कर देती।

अब यह आलेख सिरे से पलटना मजबूरी है।इसी सिलसिले में लिंकडइन पर विजय शंकर पांडेय की पंक्तियां काफी दिलचस्प हैः

मुश्किलें केवल बहतरीन लोगों के हिस्से में ही आती हैं .!!!! क्यूंकि वो लोग ही उसे बेहतरीन तरीके से अंजाम देने की ताकत रखते हैं !! रख हौंसला वो मंज़र भी आयेगा; प्यासे के पास चलकर समंदर भी आयेगा; !! थक कर ना बैठ अए मंजिल के मुसाफ़िर;मंजिल भी मिलेगी और जीने का मजा भी आयेगा !!!
खास बात यह है कि संजीव चंदन कोई मामूली टिप्पणीकार नहीं हैं और सवर्ण दृष्टि से वे एक नालायक भुईंहार हैं मध्य बिहार के जनसंहार प्रसिद्ध इलाके के जहां उन्हींकी जाति की निजी सेनाएं दलितों पर कयामत ढाती रहती है।

वे अपने बिरादरी केखिलाफ ग्राउंड जीरो से लिखते हैं और इसके लिए कलेजा चाहिए।

बाबासाहेब की तरह वे जाति व्यवस्ता की पहेली इतिहास दृष्टि से देख तो रहे हैं,लेकिन उनकी अभिज्ञता से बेपर्दा जाति व्यवस्था का लगातार मजबूत हो रहा शिकंजा उत्पादन प्रणाली के बदलते संबंधों और प्रभूवर्ग के अबाध पूंजी जमाने में एकाधिकारवादी तौर तरीके से संबद्ध है,जो मेरे प्रमेय का आधार सिद्धांत भी है।

दूसरी ओर दारापुरी जी,सीनियर आईपीएस अफसर होने के साथ साथ वैज्ञानिक दृष्टि के लिए मशहूर चंद बहुजन चेहरों में है,जो विरल प्रजाति की तरह एक वामदल आईपीएफ के शीर्ष नेतृत्व में शामिल हैं।

दारापुरी जी अस्मिता दुकानदारों की तरह अंबेडकर को जाहिर है कि कतई उद्धृत नहीं कर रहे हैं और फेसबुक वाल पर उनका यह कोट कुछ ज्यादा ही विचार विनिमय की मांग करता है।

संजीव चंदन के उल्लेख से जाहिर है कि बहुत लोगों को ऐतराज हो सकता है।लेकिन उनकी प्रतिबद्धता कोई आकस्मिक टिप्पणी नहीं है और न वे अपनी जमीन से कटे हुए हैं।वे मौके पर जाकर हालात का मुकाबला करने का जिगर भी रखते हैं,उन्हें गंभीरता से लेने की जरुरत है।

गौरतलब है कि एक डा.विनयन थे मध्य बिहार में कभी,जो जेपी आंदोलन बजरिये माओवादी राजनीति का केंद्रीय चरित्र बन गये थे।वैचारिक तीक्ष्णता और जमीनी जड़ों वाली प्रतिबद्धता के साथ सच यह है कि जाति से ब्राह्मण होने के बावजूद वे मृत्यु पर्यंत मध्य बिहार के दलितों के हक हकूक के लिए न सिर्फ लड़ते रहे बल्कि दलितों के इलाकों को नरसंहार के खिलाफ मोर्चाबंद करके समूचे मध्य बिहार को मुक्तांचल बना देने का करिश्मा भी उनका था।

सवाल यह है कि अंबेडकरी विचारधारा,आंदोलन और खासतौर पर जाति उन्मूलन के एजंडे में दूसरे तीसरे चरण के आर्थिक सुधारों के जरिये मुकम्मल कयामत में तब्दील अबाध लंपट पूंजी और निरंकुश सांढ़ संस्कृित के मध्य कब तक हम अस्मिता ठेकेदारों के अंध भक्त दृष्टि अंध संपादन की अबूझ बेला में दारापुरी,डा. विनयन या संजीव चंदन जैसे लोगों के महाप्रयत्नों की अनदेखी करके कांवरिया बनकर देवादिदेव के मत्थ जल चढ़ाते रहेंगे या धर्मस्थलों पर कारसेवा से लेकर भगदड़ और प्राकृतिक आपदाओं में कब तक मरता खपता रहेगा राजनीति,अर्थव्यवस्था और उत्पादन प्रणाली, साहित्य, संस्कृति, भाषा,बोली,लोक,जल जमीन जंगल नागरिकता नागरिक और मानवाधिकारों से बेदखल उत्तरआधुनिक मुक्तबाजारी मनुस्मृति की वैश्विक जायनी केसरिया कारपोरेट स्थाई बंदोबस्त में बहिस्कृत मूक बहुजन बहुसंख्य जनसमाज कृषि समाज।

गौर करने वाली बात तो यह है कि बाबासाहेब ने जातिव्यवस्था की जड़ें कर्मकांडी धर्म में बताया था।

जैसा कि महाभारत पुनरूत्थान के भारत अंत समय में  कुरुक्षेत्र विनाशलीला में मृत  शत पुत्रों की अभागन मां,जो दृष्टि होने के बावजूद अंध पति सम्राट की पतिव्रता बतौर अधी बनी रही आजीवन और सिर्फ एकबार  आंखों की पट्टी खोलकर अपने पुत्र दुर्योधन की देह को वज्रसमान अभेद्य बाना देने की करिश्मा से नियतिबद्ध मृत्यु से उसे भी बचाने में श्रीकृष्ण की राजनय से नाकाम रहीं,और स्वयं गीतोपदेश के कर्मफल सिद्धांत मुताबिक जाति व्यवस्था को पाप पुण्य से जोड़कर समूची भारतीय उत्पादन संबंधों को वंशगत जनमजाट अमिट अटल बना गये,उनके बीच हुआ संवाद दोबारा पढ़ने की जरुरत है।

शोकग्रस्त माता गांधारी के अभिशाप के कारण ही द्वापर का अंत हुआ और कलियुग शुरु हुआ मूसलपर्व मध्ये जिसमें धर्मव्याध के वाण से श्रीकृष्ण का अवसान हुआ।

गांधारी ने कुरुक्षेत्र के लिए,उस महाभारतीय विनाश लीला के लिए,अपने शत पुत्रों की असमय मृत्यु के लिए श्रीकृष्ण को जिम्मेदार मानते हुए वह अमोघ अभिशाप दिया तो गौर करें कि राम कष्ण जो एकाकार हैं,जो विष्णु के अवतार हैं और त्रेता में मर्यादा पुरुषोत्तम बतौर जिनने एक ब्राह्मण पुत्र के असमय मृत्यु के कारण राजकाज बतौर मनुस्मृति अनुशासन,यानि जन्मजात जाति व्यवस्था का नस्ली वर्ण वर्चस्वी व्यवस्था बहाल करने के लिए मनुस्मृति मुताबिक शिक्षा के अधिकार से वंचित शूद्र शंबुक का वध किया क्योंकि वह अनधिकार तपस्या कर रहा था,जो ब्राह्मणों का विशेषाधिकार हुआ।

हिंदू शास्त्रों की अन्यतम पहेली यह भी है कि तपस्या के लिए शंबुक की तो हत्या कर दी गयी,लेकिन क्षत्रिय होकर बजरिये तपस्या मनुस्मृति अनुशासन तोड़कर मेनका को शंकुतला उपहार देने के बावजूद क्षत्रिय राजा विश्वमित्र के ब्रह्मर्षि बन जाने पर उन्ही विश्वमित्र के अनुगामी बने रहे श्री रामचंद्र मर्यादा पुरुषोत्तम।

अंबेडकर विचारधारा और उनके जाति उन्मूलन के एजंडे के मुताबिक धर्म में ही जाति व्यवस्था की जड़े हैं और इस धर्म का विरोध होना चाहिए।

बल्कि बागी लेखिका तसलिमा नसरीन इस हिसाब से बाबासाहेब की सबसे प्रबल समर्थक साबित होती  हैं जो धर्मनिरपेक्षता के पाखंड को भी तार तार करके सीधे धर्मनिषेध की प्रवक्ता होने के कारण युग बीता मातृभूमि से निर्वासित हैं तो मोदी अनुकंपा से सनातन धर्म उपनिवेश भारत में पर्यटक बतौर  रह रही हैं और धार्मिक और धर्मनिरपेक्ष दोनों तबकों को उनसे प्रचंड घृणा है।

तसलिमा जो कहती हैं कि धर्म के रहते न नागरिक अधिकार संभव है और न मानवाधिकार और न स्त्री मुक्ति की कोई संभावना है।

तसलिमा जो कहती हैं कि धर्म रहा तो न समता संभव है और न सामाजिक न्याय।

दारापुरी जी के उद्धरण का असली तात्पर्य भी वहीं है। बाबासाहेब का जाति उन्मूलन का प्रस्थान बिंदू वहीं धर्मनिषेध है।

वर्गविशेष,जन्मजात जाति व्यवस्था में सवर्ण खासतौर पर ब्राह्मण के खिलाफ नहीं है बाबासाहेब का जाति उन्मूलन का एजंडा।

इसे बहुजन समाज को जितना समझना चाहिए,ब्राह्मण और सवर्णों की समझ भी उतनी ही जरुरी है।

दोनों पक्ष जब जाति का बहिस्कार करें और जब उत्पादन प्रणाली में वंश और जाति की जन्मजात व्यवस्था खत्म हो, तभी जाति उन्मूलन संभव है।

बाबासाहेब ने ब्राह्मणवाद पर हमला बोला।हिंदुत्व और खासतौर पर हिंदू राष्ट्रवाद के खिलाफ धर्मांतरण करके भारत को फिर बौद्धमय बनाने का संकल्प लिया,इसका मतलब यह नहीं है कि बाबा साहेब कोई धार्मिक प्राणी हो गये और उनके वक्तव्य और कृत्तित्व में कोई अंतर्विरोध है,जिसे साबित करके बाबासाहेब का खंडन मंडन करते रहे हैं दृष्टि अंध इतिहासविरोधी लोग।

समता और सामाजिक न्याय की वर्गविहीन जाति विहीन नस्ली बेदभाव विहीन समाज की परिकल्पना ही नहीं है बौद्धमत,बल्कि भारतीय और वैश्विक संदर्भ में उसका इतिहास भी है गौतम बुद्ध का पंचशील जो कर्मकांडी वर्ण वर्चस्वी धर्म और खासतौर पर धर्मोन्मादी राष्ट्रवाद का निषेध करता है।

इसके विपरीत बाबासाहेब के अनुयायियों ने ब्राह्मणवाद को गले लगाकर नवब्राह्मण बने जाने का विकल्प अपनाया।

बिना द्विजत्व के वे अजनेऊ ब्राहमण हो गये ब्राह्ममों के मुकाबले लाख गुणा ज्यादा कट्टर,धर्मांध भी और दृष्टि अंध भी।

आरक्षण मध्ये आर्थिक सशक्तीकरण बजरिये वे सारे एमपावर्ड लोग ब्राह्मणों के घर जमाई हो गये और इस लक्ष्य को हासिल करने के लिए ब्राह्मणों को गरियाते हुए बाबासाहेब की विचारधारा,आंदोलन,उनके संविधान ,उनके आर्थिक मतामत,उनकी विरासत और खास तौर पर उनके जाति उन्मूलन के एजंडे को तिलांजलि दे दी।

ब्राह्मणवाद के खिलाफ लड़ाई शुरु ही नहीं हो सकी है इस देश में।
न पूंजी के खिलाफ कोई लड़ाई शुरु हुई इस देश में।
जो अंबेडकरी आंदोलन के द्वैत प्रस्थानबिंदू हैं।

ब्राह्मणों को गरियाते हुे कंटिन्युयस ब्राह्मणवाद के पक्ष में सवर्णों से लेकर शूद्रों तक का धर्मोन्मादी ध्रूवीकरण का आत्मघाती आंदोलन करते रहे हैं बहुजन।

इसीलिए बहुजन हिताय सर्वजनहिताय नारे की गूंज मध्ये सत्ताहिताय में तब्दील है।

माफ करें,मुझे कहना ही होगा कि दृष्टि अंध बहुजन समाज से ज्यादा कोई जिम्मेदार नहीं है इस मुक्त बाजारी अश्वमेध के लिए।

बहुजन समाज नें सूद्रों को एकमुश्त ब्राह्मणवादी बना दिया,आदिवासियों,नस्ली भूगोल में वर्ण वैषम्य और नस्ली भेदभाव के शिकार जनसमूहों,धार्मिक अल्पसंख्यकों और खासतौर पर मुसलमानों को हिंदुत्व के सुरक्षाजनित असहायता के ताबूत में बंद होकर धर्मोन्मादी हिंदुत्व का शरणागत बना दिया है।

जो लोग अरुंधति के जाति उन्मूलन मुखबंध लिखने पर उनके ब्राहणत्व पर सवाल उठाते हैं,क्या वे अंबेडकर को उनसे बेहतर समझते हैं,सवाल यह है।

सवाल यह है कि बहुजन समाज ने रामचंद्र गुहा और एडमिरल भागवत का अंबेडकर पर लिखा कभी गंभीरता से पढ़ा है या नहीं।

जो लोग कहते हैं कि आनंद तेलतुंबड़े कम्युनिस्ट हैं,आनंद पटवर्धने ब्राह्मण हैं, शीतल साठे नक्सलाइट हैं और उनका लेखन, उनकी फिल्में ,उनका सांस्कृतिक आंदोलन ब्राह्मणवादी है,क्या उन तमाम लोगों ने कभी बाबासाहेब का लिखा गंभीरता पूर्वक पढ़ा है,सवाल यह भी है।

गांधारी का अभिशाप स्वीकार करते हुए श्रीकृष्ण ने कहा था कि कुरुक्षेत्र में कोई नहीं मरा।
मारने वाले निमित्त थे और मरने वाले भी निमित्त।मारने वाला भी मैं हूं और मरने वाला भी मैं हूं।

यदुवंश का भारी विस्तार हुआ है और समूचा भारतीय कृषि समाज और बहुजन समाज,किसान,कामगार,सफेदपोश कर्मचारी,स्त्रियां इसी यदुवंश के मूसलपर्व के कुशी लव हैं।मरने वाले भी वे और मारने वाले भी वे।जैसा मध्य भारत का सलवाजुड़ुम।

क्योंकि हमने वर्मवर्चस्वी धर्म को सिरफ गले लगाया नहीं है ,बल्कि हम तो धर्मोन्मादी मुक्तबाजारी राष्ट्रवाद की पैदल सेनाएं हैं।

इस आत्मघाती,ब्राह्मणों से ज्यादा ब्राह्मणवादी, पूंजी गुलाम बहुजनसमाज को बाबासाहेब से रिश्ता जोड़ने का कोई अधिकार नहीं है।

कल देर रात जो लिखा,वह इसप्रकार है,उसे शायद बदलने की जरुरत है नहीं।आप अपने हिसाब से पढ़ लें।
मित्रों हिंदी में एक दिन के अंतराल के बाद लिख रहा हूं।हालात इतनी तेजी से बदल रहे हैं और हमारे पास पेशेवर साधन संसाधन संपन्न विद्वतजनों का प्रतिबद्ध हुजूम भी नहीं है।हम कुछ नहीं कर सकते,हां सूचना वंचित वंचितों को मौजीदा हालात बता सकते हैं,बाकी उनकी मर्जी।

मुश्किल यह है कि अपनी अटल हिंदी प्रेम के बावजूद हम हिंदी में पूरे राष्ट्र को संबोधित नहीं कर सकते।दूसरी भारतीय भाषाओं के साथ साथ अंगेजी में भी यह बहस चलानी है।

जिस तेजी से अभिव्यक्ति पर चहारदीवारी बनायी जा रही है और रोबोटिक तरीके से सबकुछ नियंत्रित किया जा रहा है,दूसरों को संप्रेषित करने,दूसरों से संवाद की स्थिति बनाने से पहले लिखना शब्द दर शब्द शब्दशः मुश्किल ही नहीं, असंभव होता जा रहा है।

टीआरपी मनोरंजन के लिए सारी खिड़कियां खुली हैं,हमारे लिए कहीं कोई रोशनदान भी नहीं है।हम जिसतरह कयामत की जद में हैं हवा पानी के भी मोहताज हो जायें शायद,दो गज जमीन तो अब इस दुनिया में चैन के साथ सोने को मिलने वाली नहीं है।

तालाबंद जुबान के साथ जीकर भी क्या करना है और ययाति की तरह हम यौवन का प्रत्यारोपण भी नहीं कर सकते कि देश दुनिया को भूलकर सांढ़ संस्कृति में निष्णात हो जायें।

मैं हिंदी के अलावा अंग्रेजी और बांग्ला में थोड़ा बहुत लिख लेता हूं।इसलिए अब रोज हिंदी में लिखना नहीं हो सकेगा।मुद्दों के भूगोल के हिसाब से भाषा बदलती रहेगी।

जरुरत हुई और साथी आगे नहीं बढ़ें तो अजनबी भाषाओं में भी लिखने की नौबत आ सकती है।मेरे जो थोड़े से हिंदी पाठक हैं शायद,उनसे माफी चाहूंगा।

पूर्वोत्तर और कश्मीर के कारण कल अंग्रेजी में लिखना पड़ा।हिंदी में तो सोशल मीडिया में छप जाता है,लेकिन अंग्रेजी के लिए अपने ब्लाग ही भरोसा है।

दरअसल हमारी सबसे प्रिय महिला इरोम शर्मिला की लड़ाई में पल छिन हम सारे भारतीय चाहे अनचाहे शामिल हैं।अदालत से फिलहाल उनकी रिहाई हुई है।लेकिन मणिपुर की सरकार केंद्र के इशारे से उच्चतर अदालत में जा सकती है।

सशस्त्र सैन्य बल विशेषाधिकार कानून से हिंदी पट्टी के हिंदुओं का वास्ता नहीं पड़ता।लेकिन दंगाग्रस्त इलाकों के सेना के हवाले कर देने के बाद मलियाना और हाशिमपुरा जैसे कांड देश भर में मुसलमानों के खिलाफ दोहराये जाते हैं तो कारपोरेट घरानों के हितों की सुरक्षा और आदिवासियों की बेदखली के खिलाफ जो सैन्य अभियान जारी है, वह अब बाकी भारत में शुरु होने जा रहा है,उससे देर सवेर इसे राष्ट्रहित का पर्याय मानने वाले लोग भी समझ जायेंगे कि आखिर सैन्यीकरण का मकसद और मामला दरअसल क्या है।
अभी तो अमाजेन, वालमार्ट,फ्लिपकार्ट और दूसरी रिटेल कंपनियों को ड्रोनमाध्यमे जो होम डेलिवरी दी जा रही है,वह दरअसल भारतीय खुदरा बाजार में एकाधिकारवादी अमेरिकी हमला है जो दरकार के मुताबिक किसी भी वक्त कोई भी शक्ल अख्तियार कर सकता है क्योंकि हम सभी डिजिटल बायोमैट्रिक नागरिक हैं और हमारी कोई गोपनीयता नहीं है।

हमारी सारी कुंडली,हमारे सारे कवच कुंडल बेदखल हो गये हैं और आर्थिक सुधारों के दूसरे तीसरे चरण में इस देश का हाल इराक अफगानिस्तान जैसा होने लगा तो कोई अचरज है  नहीं।

गाजा पट्टी का नजारा तो यूपी में शाहज्यू महाराज दिखा ही रहे हैं,जिसपर विशेषज्ञों का मानना है कि यूपी में भारी बहुमत के साथ भाजपा के सत्ता में आते ही भयमुक्त प्रदेश बन जायेगा उत्तर प्रदेश और यरुशलम के मंदिर दखल से पहले राममंदिर अवश्य बन जायेगा।

अबकी दफा असुरक्षित मुसलमान थोक भाव से देश भर में गुजरात की तर्ज पर केसरिया होने लगे जान माल की हिफाजत के लिए तो कोई ताज्जुब की बात नहीं है।

जैसा कि प्रधानमंत्री ने ऐलान कर दिया है कि अब चीन का रास्ता ही हमारा रास्ता है।जी नहीं,यह न माओ का रास्ता है और न चारु मजुमदार का रास्ता है।यह चीन की प्राचीरों को मुक्तबाजार के लिए खोल देने का रास्ता है।

अब मुक्तबाजारी चीन में रोजगार और श्रम की दशा दिश क्या है,वह छुपा नहीं है।विकासदर की छलांग के साथ कृषि प्रधान चीन में कृषि और कृषि जीवी संस्कृति का जो अवसान हो रहा है,वह भी विश्वप्रसिद्ध है।गांवो से शहरों को घेरने का मामला है नहीं यह,बल्कि इसके उलट शहरीकरण के जरिये गांवों के सफाये का मामला है यह,जो आर्थिक सुधारों से साफ जाहिर है।

हम जो बार बार चीन क खिलाफ बेमतलब छायायुद्ध की बात करते हैं और अपने शंगी मित्रों को गरियाने का मौका देते हैं,उसका सच तो अपने सेनाध्यक्ष ने ही उगल दिया है।

मीडिया में लगातार स्क्रालिंग और ब्रेकिंग न्यूज,प्रिंट में युद्ध विशेषज्ञों के चीनी खतरे पर टनों कागद कारे का सच भी सामने आ गया है।

सेनाध्यक्ष के मुताबिक कहीं कोई चीनी घुसपैठ नहीं है।बाकी आधिकारिक सूचना है कि सीमा की व्याख्या में फर्क हो जाने की वजह से घुसपैठ का हल्ला हो रहा है।

अंग्रेजों की बनायी मैकमोहन लाइन जो 1962 के भारत चीन युद्ध की वजह बनी,आज भी भारत चीन सीमा पर तनाव की मुख्य वजह बनी हुई है।बाकी कोई तनाव नहीं है।

हथियारों के सौदों का औचित्य साबित करने के लिए यह छायायुद्ध जारी है।

इसके बावजूद रक्षा मंत्री अरुण जेटली ने बुधवार को कहा कि चीनी सैनिक भारतीय सीमा के अंदर आए थे, लेकिन उन्हें भारतीय भूमि के अतिक्रमण से रोकने के लिए भारतीय सेना का दृष्टिकोण पर्याप्त है।

लद्दाख में भारतीय सीमा में चीनी सैनिकों की घुसपैठ की रपट पर सवाल पूछे जाने पर मंत्री ने कहा, "सेना प्रमुख इस बारे में विस्तृत तौर पर स्पष्टीकरण दे चुके हैं कि यह रपट एकदम सही नहीं है।" तो इसका भी तात्पर्य समझ लें।

उन्होंने हालांकि कहा कि चीनी सैनिक उस सीमा के अंदर दाखिल हुए थे, जो भारतीय मानी जाती है।

गौरतलब है कि कारपोरेट वकील एकमुश्त रक्षा और आर्थिक मंत्री जो कह रहे हैं,वह भारतीय सेनाध्यक्ष के बयान और इस पर भारत सरकार के आधिकारिक अवस्थान के विरुद्ध है और जाहिर है कि उनके खिलाफ विशेषाधिकार भंग का नोटिस देने वाला कोई नहीं है।

फिलहाल संजोग से रक्षा सौदों को अंतिम रुप देने वाले तंत्र के सर्वेसर्वा हैं ये कारपोरेट वकील तो मौद्रिक और वित्तीय कवायद भी उनकी जेबों से शुरु होती है और वहीं खत्म होती है।

उधर प्रधानमंत्री फिर राजीव गांधी की तकनीकी क्रांति के मोड में हैं और भारत को सुपरपावर तकनीकी क्रांति मार्फत बनाना चाहते हैं एक तरफ ,तो दूसरी तरफ भारतीय युवासमाज और देश के भविष्य को एकमुश्त थ्री फोरफाइव एक्स में निष्णात करने की तैयारी है उनकी समूची उत्पादन प्रणाली को पीपीपी अनंत गंगा अविरल विशुद्ध पूंजी धारा में तब्दील करके।

इसका नमूना यह कि  दूरसंचार कंपनी एयरसेल ने तमिलनाडु व जम्मू-कश्मीर में 4जी सेवा शुरू कर दी है। इस तरह यह निजी क्षेत्र की एकमात्र दूरसंचार कंपनी हो गई है जो तीनों मौजूदा प्रौद्योगिकियों 2जी, 3जी व 4जी के तहत इन बाजारों में सेवाएं उपलब्ध करा रही है।

एयरसेल के मुख्य परिचालन अधिकारी अनुपम वासुदेव ने कहा, हम तमिलनाडु व जम्मू-कश्मीर में 4जी सेवा शुरू कर काफी खुश हैं। इससे पहले हम आंध्र प्रदेश, असम, बिहार व ओड़िशा में 4जी सेवा शुरू कर चुके हैं।

एयरसेल के पास 2,300 मेगाहट्र्ज बैंड (ब्रॉडबैंड वायरलेस एक्सेस) में आठ सर्किलों आंध्र प्रदेश, तमिलनाडु, पश्चिम बंगाल, बिहार, ओड़िशा, असम, पूर्वोत्तर और जम्मू-कश्मीर में 20 मेगाहट्र्ज स्पेक्ट्रम है। इस स्पेक्ट्रम का इस्तेमाल 4जी सेवाओं के लिए होता है। एयरटेल के बाद एयरसेल दूसरी कंपनी है जो एलटीई प्रौद्योगिकी के जरिये 4जी सेवाओं की पेशकश कर रही है।

सूत्रों के अनुसार गूगल का अगला एंड्रॉयड वर्जन मोबाइल में खास तरह से डिजाइन किए गए डेस्कटॉप की तरह होगा। खबर है कि गूगल लंबे समय से एक ऐसा प्रयोग कर रहा है जिससे मोबाइल उपभोक्ताओं को अपने एंड्रॉयड डिवाइस पर एक साथ तमाम एप्लीकेशन, गूगल क्रोम, गूगल सर्च इंजन इस्तेमाल करने की सुविधा प्राप्त हो सके। इस डिवाइस में इंटीग्रेटेड एचटीएमएल5 सॉफ्टवेयर हो सकता है।

यह अगला एंड्रॉयड ओएस वर्जन 64बिट प्रोसेसर को और ग्रॉफिक चिपसेट को सपोर्ट कर सकता है। यह डिवाइस अधिक आसान और अधिक सुरक्षित होगा। ऐसा माना जा रहा है कि गूगल इस बहुप्रतीक्षित डिवाइस की आधिकारिक घोषणा आगामी 25 जून को आई/ओ डेवलपर्स की कांफ्रेंस में कर सकता है।

इसी बिजनेस फ्रेंडली तकनीक ब्लिट्ज चमत्कार वैज्ञानिक चकाचौंंध मध्ये दैनिक टेलीग्राफ कोलकाता में वरिष्ठतम पत्रकार केपी नैयर ने जो लिखा है ,वह तो कान खड़े करने के लायक है।कश्मीर के अगाववादियो से  पाकिस्तान की बातचीत के लिए जो भारत पाक वार्ता बंद करने का फैसला है,उसका मकसद दरअसल धारा 370 खत्म करके कश्मीर का विशेष दर्जा खत्म करने के प्राचीन संघी मास्टर प्लान को अंजाम देना है।

खास बात यह है कि कश्मीर में भी पूर्वोत्तर की तरह सशस्त्र बल विशेषाधिकार कानून लागू है।जाहिर है कि इरोम शर्मिला की लड़ाई जितनी मणिपुर के लिए है,उससे कम कश्मीर के लिए नहीं है।बाकी देश के लिए भी यह लड़ाई कितनी जरुरी है,इसका कुलासा अभी होना बाकी है हालांकि।

कोयला घोटाले के लिए तत्कालीन प्रधानमंत्री को चोर कहने से भी परहेज नहीं किया था भाजपाइयों संघियों ने।उनसे बार बार इस्तीफा मांगा गया और संसद चलने नहीं दी गयी।

जैसे परमाणु संधि के मद्देनजर सत्ता में आते ही केसरिया नजरिया कारपोरेट हो गया,उसी तरह कोयला घोटाला भी डिसमिस।

बाकी सारे स्कैम जिसके खिलाफ मैदान में अन्ना अरविंद उतारे गये कांग्रेस की खटिया खड़ी करने के लिए,वे तमाम घोटाला भी रफा दफा मान लीजिये।

कोयला घोटाला के सिलसिले में मनमोहन सिंह से कोई पूछताछ अब नहीं होगी और न इस मामले में फंसे कारपोरेट घरानों से।

संजोग देखिये और भारत अमेरिकी युगलबंदी देखिये कि अमेरिका ने भी सिख नरसंहार मामले में मुकदाम न चले सके,इसके लिए मनमोहन को इम्मयुन घोषित कर दिया है।

Real target: Kashmir special status
‘Mission 44’ sinks talks
K.P. NAYAR

Prime Minister Narendra Modi with his Pakistani counterpart Nawaz Sharif a day after his swearing-in in May
New Delhi, Aug. 19: The decision to call off foreign secretary-level talks with Pakistan has more to do with the BJP’s domestic agenda and less to do with the Narendra Modi government’s foreign policy.
At the BJP headquarters on Ashoka Road in New Delhi, Amit Shah, the new party president, is fine-tuning “Mission 44+”, which cannot realistically co-exist with any breakthroughs in relations with Islamabad.
“Mission 44+” is the codename for Shah’s strategy to repeat the BJP’s good showing in the recent Lok Sabha elections in Jammu and Kashmir when Assembly elections are held later this year.
The BJP hopes to capture power in the state and, in tandem with its majority government at the Centre, make a daring effort to achieve the party’s long-cherished dream of abrogating Article 370 of the Constitution.
The party mobilised its core across the country during the campaign for the Lok Sabha polls on a plank of abolishing the special status for Jammu and Kashmir, among other issues.
Its 2014 manifesto unambiguously stated: “BJP reiterates its stand on the Article 370… and remains committed to the abrogation of this article.”
Detailed analysis of the Lok Sabha results, when the BJP won three of Jammu and Kashmir’s six parliamentary seats, suggests that if that performance is repeated or improved upon, the party could hypothetically come out of the Assembly elections with 37 seats from the Jammu region and four from Ladakh.
The Jammu, Ladakh and Udhampur Lok Sabha seats, which the BJP won this year, make up a total of 41 Assembly segments. If the party bags these seats, it will only need three more to form a government in the state.
Shah’s strategy has been codenamed “Mission 44+” because the Jammu and Kashmir Assembly has 87 seats and 44 constitutes a simple majority.
Conversations across the board and reading between the lines imply that the BJP’s specialised cells, which function like think tanks, have concluded that if relations with Islamabad improve before the Assembly elections in Jammu and Kashmir, any attempt to tamper with Article 370 under BJP governments in Srinagar and New Delhi will leave Prime Minister Narendra Modi vulnerable to charges of damaging India-Pakistan relations.
However, if relations are frozen in the run up to the formation of a new government in Srinagar and Article 370 is tampered with in an atmosphere where India and Pakistan are already in a bitter but subdued state of hostility, the fallout is likely to be much less severe.
If the status quo is bad relations, the conventional wisdom in the RSS also appears to be that the ground will be more fertile for ending the special status for Jammu and Kashmir.
As if on such cue, Modi last week shed the velvet gloves with which Nawaz Sharif was received in New Delhi in May and spoke harshly about Pakistan’s cross-border policy.
In the capital’s familiar circles where foreign policy is a staple of analysis and discussions, nobody is taking seriously the government’s claim that the August 25 bilateral talks in Islamabad were called off because Pakistan’s high commissioner met Kashmiri separatists as a prelude to the talks between foreign secretaries.
It is not just that Islamabad’s envoys have been meeting Hurriyat leaders and others during NDA and UPA dispensations: the signals and atmospherics during such meetings tell their own tales by way of gauging the temperature of bilateral ties.
In 1994, when relations were particularly bad, the then high commissioner, Riaz Khokhar, received separatist leaders with great fanfare at the Pakistan Day reception at the mission. But he also snubbed the chief guest sent by the Indian government, the minister of state for external affairs, R.L. Bhatia, by leaving him unattended.
By all indications, the latest meeting with separatists was civil and devoid of drama, suggesting that Pakistan assumed it was business as usual.
What the Pakistanis did not take into account was the mood in the ruling party. With the euphoria of victory in Udhampur — to cite one example — where a little known medical doctor, Jitendra Singh of the BJP, defeated the long-serving state leader and former chief minister Ghulam Nabi Azad by 60,000 votes, adrenalin is running high in the party.
Singh, now a key player because of his position as a minister of state in the Prime Minister’s Office, said within minutes of his taking charge of the new office that the process of abrogating Article 370 had already begun.
Those who dismissed his remark on May 27 as off-the-cuff are having second thoughts with yesterday’s announcement that Sujatha Singh will not go to Islamabad to meet her counterpart and resume talks between the foreign secretaries.
Singh’s assertion about Article 370, the eviction of the UN Monitoring Group for India and Pakistan from their decades-old government property, Modi’s Leh speech and the precipitation of a situation where bilateral talks are in suspense clearly have a pattern which has to be seen in conjunction with the BJP manifesto.
In 1998, no one took the portion of the BJP manifesto about the nuclear option seriously until Atal Bihari Vajpayee tested the bomb and took everyone by surprise. The developments on Pakistan may turn out to be another such surprise on Article 370.
If the BJP’s game plan is followed through, it will be as much of a diplomatic challenge as the Pokhran II nuclear tests. Since Kashmir is still on the files of the UN, the Security Council is certain to become seized of any changes to Jammu and Kashmir’s special status.
There is no guarantee that the US will swing in support of India since its critical interests in Afghanistan can only be protected by Pakistan. There is speculation that the latest incidence of Chinese border incursions may be a message to India not to rile Beijing’s all-weather friends in Islamabad.
Pages 3 and 4

भाव अभाव
संजीव चंदन
जनसत्ता 21 अगस्त, 2014 : उन्नीसवीं सदी में बंगाली भद्रलोक ने अपनी महिलाओं के ‘भदेस महिलाओं’, यानी निम्नवर्गीय-जातीय महिलाओं से संपर्क खत्म या सीमित करने के कदम उठाए। ऐसा उन्होंने अपनी महिलाओं को अंग्रेज महाप्रभुओं की महिलाओं की तरह ‘सुसंस्कृत’ करने के प्रयास स्वरूप किया। इस क्रम में कथित निम्न जाति की महिलाओं के गीत, नाच चिह्नित कर उनसे परहेज का अभियान निर्दिष्ट हुआ। यह महिलाओं के आपसी सख्य पर प्रहार था। जाति संकीर्णता से जकड़ी महिलाएं भी ‘यजमानी’ से जुड़ी महिलाओं के संपर्क में होती थीं, उनके घर मालिनों, नाइनों, धोबनों, चुल्हारण (चूड़ी, बिंदी टिकली बेचने वाली) और अन्य पिछड़ी जाति की हिंदू या पसमांदा मुसलमान महिलाओं का आना-जाना होता था। यह सांस्कृतिक आदान-प्रदान का एक जरिया भी था।
मगध के गांवों में बीते बचपन के दिनों में अनुभूत यह सख्य आज स्मृति का हिस्सा है। अब कभी-कभी गांव जाने पर विच्छिन्न संबंध का आभास होता है। यह आवाजाही, आपसी सख्य अगर पूरी तरह खत्म नहीं हुए हैं, तो सीमित जरूर हो गए हैं। शहरों में तो दोस्ती और संबंध के व्यावसायिक और वर्गीय दायरे शहर की विशेषता हैं। नानी के घर एक मुसलमान महिला आती थीं, चूड़ी, टिकली, बिंदी, और महिलाओं के अन्य उपयोगी सामान लेकर। मां और मौसियां उन्हें बुआ कहती थीं। मेरी वे नानी थीं। उनके आने पर आसपास से अलग-अलग जातियों की मेरी कई नानियां, मामियां और मौसियां भी इकट्ठा हो जाती थीं, उनसे कुछ न कुछ खरीदने। रोजे के दिनों में भी वे आती थीं। तब सारी महिलाओं का उनके प्रति आदर भाव बढ़ जाता था और भूखी-प्यासी सामान बेचने की उनकी मजबूरी के प्रति के करुणा भी।
नानी के घर पर ठाकुरवाड़ी था, जिसके लिए मालिन महिलाएं नियमित घर आती थीं। उनके बगीचे में कार्तिक में नवमी के दिन खाने-पीने के आयोजन स्मृति के हिस्से हैं। उससे ज्यादा मां और मौसियों के साथ मालिन स्त्रियों का सखी भाव दर्ज है। वहां दूध-दही, मट्ठा, सब्जी या फल बेचने आती स्त्रियों का मैं प्रिय नाती था, जिसे वे अपनी ओर से दूध-दही खिलाना नहीं भूलतीं थीं। थोड़ी सब्जी मेरे नाम की भी मिल जाती थी। अगर घर के किसी सदस्य के साथ उनके घर जाना हो जाता, तो मेरे प्रति उनका लाड़ और उमड़ता था। नानी का इनसे सखियापा देखते बनता था। उनकी कोशिश होती कि नियमित अंतराल पर आने वाली इन महिलाओं को कुछ खिला-पिला कर ही भेजें या कुछ विशेष दें। अनाज, आम के मौसम में आम या गुड़ के मौसम में गुड़, खासकर उन्हें, जिनके घर ये सब नहीं होते थे। यानी जिनके
पास खेत नहीं थे। दस सालों तक अपनी नानी के घर में उनका इकलौता नाती होने के कारण मेरा दुलार कुछ ज्यादा ही था। पड़ोस की गीता मौसी हो या माधो मामी, सबका स्नेह मुझे उतना ही मिलता था, जितना कि ब्राह्मण और अपनी रिश्तेदार महिलाओं का।
कुछ दूरी भी थी, अघोषित दूरी, जो तब मुझे समझ में नहीं आती थी। लेकिन अब यह दूरी चुभती है। मसलन, अनुकूलन की शिकार वे महिलाएं खुशी-खुशी अपना बर्तन खुद धोती थीं, अगर कभी खाना खाया तब। या पूजा करतीं, खाना खातीं ब्राह्मण स्त्रियों को छूने से वे बचतीं। धीरे-धीरे बड़ा होने और शहर में रहने लगा था तो गांव आने पर, जब उन महिलाओं से मैं मिलता तो उन्हें ‘प्रणाम’ कहता। उनके चेहरे पर खुशी तो होती, लेकिन वे प्रणाम करने से मुझे मना करतीं। कुछ तो हंसते हुए कहतीं- ‘धर्म का बिगाड़ देव बाबू!’
इस चुभने वाले जाति दंश से वे इतना अनुकूलित हो चुकी होतीं कि उन्हें यह सब सहज लगता। यहां अनुकूलन दोतरफा था, जिससे सवर्ण स्त्रियां भी बंधी थीं। इसके साथ उनका सख्य सामाजिक-सांस्कृतिक सख्य भी बनाता था। सवर्ण घरों में विवाह के अवसर पर गाया जाने वाला झूमर या खेला जाने वाला डोमकच इस आपसी सख्य का ही प्रतिफल है। अब तो बंगाल की तरह गांवों में भद्र-भदेस का यह बंटवारा बढ़ता जा रहा है। उससे ज्यादा दुखद है, गांवों में उन महिलाओं के ऊपर भी भद्रता का थोपा जाना, जो सवर्ण महिलाओं की तरह घरों में कैद नहीं थीं। जिन घरों में पैसे की आमद हुई है, उनमें पुरुषों की भद्रता के अभियान के क्रम में महिलाओं की परदादारी सुनिश्चित की जा रही है। यह स्त्री अध्ययन या समाजशास्त्र के विभागों के लिए शोध का विषय है। फिलहाल हमारे लिए खत्म होता सख्य टीस पैदा करता है।

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Wednesday, 20 August 2014

Does love know Religious boundaries?

                       Does love know Religious boundaries?

                       Ram Puniyani

                                     

Communal politics, communal violence all over used women’s bodies as the site of contestation and community honor. This is the worst expression of patriarchal values inherent in the communal politics. We recall that it was the presentation of a road accident between boys of two religious communities that was propagated as an issue of the honor of ‘our girl’ being violated by the ‘other’. The Panchayats were mobilized; openly flaunting the arms, and Muzzafarnagar violence was orchestrated. And that’s not the end of the abuse of ‘our women-their women’ mind set. Post Muzzafarnagar violence, UP is abuzz with various activities aimed at polarizing the communities using this issue.

 

A Madarassa teacher stated that she was abducted and raped, by Muslim men. She kept changing her versions and later said that she had eloped with her lover. This Raksha Bandhan day (August 2014) hordes of RSS volunteers spread in different parts of Western UP, tying Rakhi (sacred thread, traditionally tied by sister on brothers wrist) to the people and warning them of the threat of the Muslim youth wooing away their ‘girls’ for love jihad.  ‘Muslim youth teasing and luring Hindu girls’ has been made the central part of propaganda in Western UP currently. While the Prime minister states from the ramparts of Red Fort that there should be a moratorium on communalism-casteism for ten years, his party colleague, Chandramohan, a BJP spokesperson from UP says that “incident like that of the madrassa teacher are a part of ‘global love jihad’, which targets vulnerable Hindu girls.” In BJP’s parent organization, RSS, after the shakhas are dispersed the volunteers go from house to house and tell the people about ‘dangers of love jihad’ and need to protect ‘our girls’! ANHAD report on Muzzafarnagar violence, ‘Evil stalks the land’ exposes the falsehood of ‘Muslim boy talking to Hindu girls to lure them to marry and so to convert to Islam’. Incidentally this was the major concoction around which the riot was engineered. One Baba Rijakdas has come up in Saharanpur in Western UP. He is supposed to cure the love smitten girls, if the boy happens to be a Muslim!

 

The word “love Jihad’ which played a major role in mobilizing the Hindu community for violence, has a strange history. As such the two components of this word Love and Jihad, who so ever manufactured it, have a very different meaning. Since 9/11 2001 the word Jihad has been employed in the popular media in a very negative way and that meaning has by now become part of the ‘social common sense’. Contrary to the meaning of the word Jihad in Koran, which means striving, it came be projected as killing of non-Muslims. The word Love Jihad must be a creation of an evil genius and it has come to be used to further demonize the Muslim community. The propaganda has been that some Muslim organizations are funding Muslim youth, to lure the non Muslim girls, to marry them and to increase the Muslim population. The rumor is being spread that youth are given money to buy motorbike, mobile etc and lure the non Muslim girls. 

 

While doing Google search, if you type, ‘why Hindu Girls are’, the other sentence which pops up on the search engine is ‘are attracted to Muslim boys”! Recently in Maharashtra, a group “Hindu Raksha Samiti” has been claiming to save Hindu religion by breaking up the Hindu Muslim couples, if the girl happens to be a Hindu girl. Not that there are too many such couples, just a suspicion and these self appointed guardians of Hinduism pounce on the boy. A booklet in Marathi on Love Jihad shows a Muslim boy riding the Motor bike, with Hindu girl riding pillion. The word has been so popularized that even a Christian group in Kerala allied with the Sangh progeny, VHP to stop this non existing phenomenon.

 

In India the word began to be used in coastal Karnataka, Mangalore couple of years ago, and in parts of Kerala. It was Sri Ram Sene founded by RSS trained Swayam Sevak, Pramod Mutalik, which started attack on Hindu girl-Muslim boy couples. The marriages of such combinations started being looked at with suspicion and if parents were opposed to the marriage, Sri Ram Sene would help to take the matter to the court also. The pretext was that the girl has been forced to marry the Muslim boy. Funnily in the case of Sijalraj and Azghar the judge of Karnatak High Court, went on to give the ruling, that the facts (Love Jihad) had “national ramifications… concern security, besides the question of unlawful trafficking of women,”! So it ordered the Director-General and Inspector-General of Police to hold a thorough investigation into to ‘love jihad’. Pending that, the girl was asked to stay with her parents. The case was that of a simple Hindu Muslim marriage and the girl stood to her version and refused to bow to the social pressures. The police investigation showed that the notion of ‘love Jihad’ is a cooked up one with no substance whatsoever.

 

In a similar case earlier the Kerala High court while hearing the appeal from two parents passed a similar order. Two Hindu girls had eloped and got converted to Islam and planned to get married. Kerala court also ordered the police authorities to investigate this phenomenon. The police investigation again showed that there is no such phenomenon as Love Jihad. The organizational promotion of such marriages is a hoax but has become part of social understanding.

 

Shri Ram Sene propaganda stated that over 4000 Hindu girls have been lured into conversions. This concoction was aggressively put across through various mechanisms. This laughable, figment of imagination spread like wild fire and frightened the parents. The trajectory of many of these girls who initially state about their love for the boy and voluntary conversion, changes many a times after they are forced to stay with their parents. Under a sort of emotional blackmail, some girls give in and later say that they were brain washed, shown a Jihadi CD and what not.

 

We have witnessed such acts in the form of propaganda in Gujarat in the wake of carnage, that ‘Muslim boys are luring Adivasi girls’. There Babu Bajarangi, a VHP-Bajrang Dal activist, who was also a major participant in Gujarat carnage (2002), formed a goon-gang. This gang attacked couples and forced them to separate if they belonged to different religions. All this is presented as defense of religion! As such inter-caste, inter-religious marriages are a normal natural part of a plural society. With rise of the communal politics, these inter-religious marriages are being opposed very dangerously. We have also the case of Rijwan Ur Rehman married to Priyanka Todi, daughter of an affluent and powerful business magnate of Kolkata. She was forced to turn around under emotional blackmail from parents and relatives. The details were not known, what is known is that later Rijwan Ur Rehman was forced to commit suicide. In all such cases the role of police, state machinery, has been totally against the spirit and provisions of law, the protectors of law acting to support the things totally against the law.

 

Such campaigns against inter-religion, inter-caste marriages are not only against the spirit of national integration they also aim to control the lives of girls in the patriarchal mode. Women’s bodies are made symbols of community honor. In addition the bogey against a minority is whipped up to aid the divisive politics. It is a double bonus for sectarian politics. Since in patriarchal norms women are regarded as property of man and are made to live under the control structure defined by men, such an issue rouses high emotions. The agenda of communal politics targets minorities, Muslims at one level and promotes patriarchal norms at another.

 

 Over a period of time, from being just a mechanism to control the lives of Hindu girls, a tool to ensure that girls don’t have the right to choose their own life partners, this phrase has been used to instigate violence as witnessed in Muzaffarnagar. Most of the pretexts of communal violence are cooked up, gradually manufactured. This term ‘Love Jihad’ by now is being used as a dangerous weapon. Lot of messages on whatsApp and face book are flying and relating the phenomenon as an international conspiracy of the Muslims. On other side Jodha Akabar is being cited as the initial incident of this phenomenon. Clearly one knows that kings used to have such marriages as a part of political alliances, cutting across other boundaries. How cleverly the popular legend of Jodha Akbar is being manipulated!

 

The politics in the name of religion, the politics of Sangh Parivar here in India or that of Taliban’s in Afghanistan, Islamic fundamentalists, or even Christian fundamentalists all operate on the same wavelength as far as crushing the rights of women is concerned. In line with this starting from Sri Ram Sene, to Babu Bajrangi to those orchestrating violence in Muzzafarnager, they all operate on the premise, that women are the property of men and their lives have to be controlled. The truth is not the issue here; the myth has been drilled in to the thinking of society. This social thinking is being stepped up by the activities of RSS and affiliates who are having door to door campaign to spread the venom of communal hatred.

 

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Response only to ram.puniyani@gmail.com

Why did Buddhism disappear from South Asia?

Why did Buddhism disappear from South Asia?
Excalibur Stevens Biswas

Why did Buddhism disappear from South Asia?
The answer often quoted never goes beyond that Brahmin atrocities destroyed Buddhism in the Subcontinent.  
Demise of Buddhism is not so simple a phenomenon at all.
For example,even having Manusmriti rule introduced in rest of India during Pushyamitra regime just after the murder of the last King from Ashoka`s line,Buddhism was full bloom in Bengal until Bijay Sen ended the Pala era.Meantime Shshanka,the king of Gaud,attacked Bodhgaya, nevertheless.
It is true that The Sen king Ballal Sen introduced Manusmriti rule in Bengal and marginalised the Buddhists outcasting them.On the other hand,Buddhists in Bengal opted for Islam as soon as Sena dynasty dethroned by Muslim rulers.
Religion being used as the best instrument of political power is as dangerous as it had been in ancient India or elsewhere.
But a crusade against any ideology or religion is not enough to wipe it out.Palestine remains the most relevant example which has been under constant attack.On the other hand,down the historical datelines,Jewism bore the most crucial burn of politics.Shylock represents the persecuted jews in Elizabeth`s golden England.Hitler could not wipe out the jews with full of his venom in mode of fascism and Naziism.Ironically,the zionists using jewish religion controls the world including India today.
Something more serious happened.
Buddha was against identities.Perhaps he was the original communist who introduced casteless classless exploitationless society based on panchsheel with an objective of equality,non violence and eternal fraternity.
Simply,the followers of Lord Buddha lost the focus and deviated from the path of Lord Buddha.
Buddhism adopted the ritual tantrik mode while Hinduism made itself more liberal time to time.The buddhist elements of Hindutva sidelined hinduised Buddhism.It may be said.
On the other hand Hinduism was absent in Bengal from ancient times and it could not co opt Buddhism in Bengal until the Sena Kings imported Brahaminical hindutva.
Thailand, Laos, Cambodia and in Sri Lanka. Many Hindus claim that Buddha was a Hindu God. Of course Buddhists in China, Thailand and other countries and in India do not accept that doctrine. In fact Buddhism was hounded out of its birthplace.
Prince Sidharta’s rejection of the hand of the illegitimate daughter had angered Vidudabha, son of Prasenadi, king of Koshala ostensibly because of their caste pride. They had withheld their legitimate daughters from the Prince. Hence began the war between Buddha and the Brahmans, and between Buddhism and Brahamanism.
“Despotic state power persecuted Buddhists for centuries as Brahminical Hinduism held sway in large parts of India. Buddhism was all but banished from this land and found refuge in Sri Lanka, Tibet, Myanmar, Thailand and eastwards.” Dr. Praful Bidwai. Praful Bidwai: “Hindutva’s fallacies and fantasies”, Frontline, 21-112001.
Various theories have been put forward which seek to explain the tragic eclipse of Buddhism from India. According to one view, corruption in the Buddhist sangha or priesthood precipitated Buddhism’s ultimate decline. While it is true that with time the Buddhist priests became increasingly lax in the observance of religious rules, corruption alone cannot explain the death of Buddhism. After all, Buddhism was replaced by an even more corrupt Brahminism. Another theory is that Buddhism disappeared from India in the wake of the Arab and Turkish invasions in which many Buddhists were said to have been killed. However, this theory, too, seems not to be convincing as a complete explanation of the extinction of Buddhism in India .
A must-read is Buddhist scholar Davidi Kalupahana, who rejects the inclusion of Buddhism in Hinduism, is irritated with Western scholarship.
“The history of India is nothing but a history of a mortal conflict between Buddhism and Brahmanism.” (Dr. Ambadekar. B.R. Ambedkar: Writings and Speeches, vol.3, p.267 (in the Chapter: “The triumph of Brahminism: regicide or the birth of counter-revolution”).
V.T. Rajshekar in his fortnightly Dalit Voice describes the Brahamnic atrocities in detail. Also elucidated by Dalit leaders like Bahujan Samaj Party president Kanshi Ram.
Arya Samaj’s writings are an eye-opener. They are bitter critics of Buddhism.
Buddhism has made a remarkable but heavily politicized come-back in India, first with the conversion of Dr. Bhimrao Ambedkar and millions of his Scheduled Caste followers (1956), and soon after with the settlement of a high-profile Tibetan refugee community and a Tibetan Government-in-Exile (1959).
For those interested in scholarly research, please view the enterprise by “two well known academicians of Kerala – Prof KM Bahauddin, former pro-vice chancellor of Aligarh Muslim and Osmania universities, and Dr MS Jayaprakash, professor of history at Kollam – throw some deep insights into the dark history of India when Buddhism was systematically eliminated by Brahminical forces who control Hinduism, then and now.”
Jayaprakash elaborates:
‘Hundreds of Buddhist statues, stupas and viharas have been destroyed in India between 830 and 966 AD in the name of Hindu revivalism. Both literary and archaeological sources within and outside India speak volumes about the havoc done to Buddhism by Hindu fanatics. Spiritual leaders like Sankaracharya and many Hindu kings and rulers took pride in demolishing Buddhist images aiming at the total eradication of Buddhist culture.
After all, in places such as Bengal and Sind, which were ruled by Brahminical dynasties but had Buddhist majorities, Buddhists are said to have welcomed the Muslims as saviours who had freed them from the tyranny of ‘upper’ caste rule. This explains why most of the ‘lower-caste’ people in Eastern Bengal and Sind embraced Islam. Few, if any, among the ‘upper’ castes of these regions did the same.
Veer Savarkar describes the sharp contrasts between Hinduism and Brahamanism. He was highly critical of Buddhism.
Vinayak Damodar Savarkar, devoted a part of his influential book “Hindutva” to Buddhism and attacks Buddhism’s “lack of martial involvement in society, and its lack of nationalist identification with India”.
Under pressure, he makes a few genuflections before the Buddha, but then reverts to his negative judgment. “We fear that the one telling factor that contributed to the fall of Buddhism more than any other has escaped that detailed attention of scholars which it deserves.”
Savarkar explains that “Philosophical differences” and the “inanitation and demoralization of the Buddhistic Church”, with Viharas attracting “a loose, lazy and promiscuous crowd of men who lived on others”, are insufficient. V.D. Savarkar: Hindutva, p.18.
“Thus it was political and national necessity that was at once the cause and the effect of the decline of Buddhism. Buddhism had its centre of gravity nowhere. So it was an imperative need to restore at least the national centre of gravity that India had lost in attempting to get identified with Buddhism.” Savarkar. V.D. Savarkar: Hindutva, p.28
They would have been inconsequential “had not the political consequences of the Buddhistic expansion been so disastrous to the national virility and even the national existence of our race”
Savarkar crticises Buddha, his teachings, and Buddhims –would give proof of downright “treason”:
“The reaction against universal tendencies of Buddhism only grew more insistent and powerful as the attempt to re-establish the Buddhist power in India began to assume a more threatening attitude. Nationalist tendencies refused to barter with our national independence and accept a foreign conqueror as our overlord. But if that foreigner happened to be favourably inclined towards Buddhism, then he was sure to find some secret sympathisers among the Indian Buddhists all over India, even as Catholic Spain could always find some important section in England to restore a Catholic dynasty in England. Not only this but dark hints abound in our ancient records to show that at times some foreign Buddhistic powers had actually invaded India with an express national and religious aim in view.” V.D. Savarkar: Hindutva, p.25
Savarkar states that the Greco-Bactrian and Kushana invaders adopted Buddhism, supported by native Buddhists. He questions the loyalty and collaboration of native Buddhists.Six Glorious Epochs of Indian History, Savarkar gives other instances of Buddhist treason.
“these Indian Buddhists were elated to see the Muslim foreigners march against the Hindu kingdom. These Buddhists, who bore malice towards the Hindus, perhaps thought that these new Muslim aggressors might embrace their Buddhist cult, as did their forerunners, the Greeks under Menander or the Kushans under Kanishka, and establish a Buddhist empire over India. So they went and greeted the Arabian-Muslim leader when he captured Port Deval from the hands of King Dahir.” V.D. Savarkar: Six Glorious Epochs, p.133-134. Savarkar wrote this book in Marathi: Bhâratiya itihâsâtîla sahâ sonerî pâne, it was translated into English by S.T. Godbole.
Sarvarkar thinks that the Buddhists sent this message to Qasim:
Savarkar imagines what the message they brought to Qasim sounded like: “We have nothing to do with Dahir and his Vedic Hindu cult. Our religious faith differs very widely from theirs. (…) Never suspect for a moment that we shall even enlist ourselves in King Dahir’s armed forces or help him in any way. So we pray that the Buddhists should not be subjected to any indignities or troubles at your hands.” Savarkar also imagines this response. “which amounted to complete surrender” was that he “gave them temporary assurance of safety”. V. D. Savarkar: Six Glorious Epochs, p. 134.
Savarkar asks and answers the question: “But what were the Buddhists doing in this national catastrophe? At the news of the fall of King Dahir and the victory of the Muslims, these Buddhists began to ring bells in their vihars to greet the Muslim conquerors, and prayed in congregations for the prosperity of the Muslim rulers!” V.D. Savarkar: Six Glorious Epochs, p. 136. Vihâra = Buddhist monastery. Notably those by C.V. Vaidya, S.N. Dhar, A.L. Srivastava, Henry M. Elliot, M. Titus, and the original testimonies, the Chach-Nâmah and Al Baladhuri’s Kitâb Futûh-ul-Baldân, both in English translation in H.M. Eliot & John Dowson: History of India as Told by Its Own Historians, vol.1.
S.T. Godbole translates how Al-Baladhuri mentions that “two Samanis, or priests” (apparently Shramanas, Buddhist monks) went all the way to Qasim’s employer Hajjaj “to treat for peace”
“His [Qasim’sl work was greatly facilitated by the treachery of certain Buddhist priests and renegade chiefs who deserted their sovereign and joined the invader" R.C. Majumdar, H.C. Raychoudhary, Kalikinkar Datta: An Advanced History of India, p. 172.
"Budhiman comes to Muhammad Kasim, and receives a promise of protection"?Quoted in Elliot & Dowson: History of India as Told by Its Own Historians, vol.1, p.157.
These authors believe that "one thousand Brahmans" who came to surrender are described as having "shaven heads and beards" and being "dressed in yellow clothes", the typical look of Shramanas.
Buddhist point of view: "Buddhism is a movement of anti-Hindu revolt then groaning under Hindu oppression, and the Muslim invaders came as liberators of those whom the Hindu regime oppressed, including the Buddhists."
"Brahminical orthodoxy having overwhelmed the Buddhist revolution, India of the eleventh and twelfth centuries must have been infested with multitudes of persecuted heretics who would eagerly welcome the message of Islam."M.N. Roy: Historical Role of Islam, p.81
Romila Thapar has said: "In an often horrible way, religious forms of expression like Buddhism and Jainism have been persecuted and even exterminated [by Hindus]. (…) The trauma for the Brahmins was that, in the time of the Moghuls, they were counted among ‘the rest’, i.e. the non-Muslims. Bad for them was also that Islam was more able to have a dialogue with the inheritors of Shramanism.” Interview with Romila Thapar by Marc Colpaert in Wereldwijd, March 1986. There is no information about this “dialogue” in Romila Thapar: A History of India, vol.1, which covers the period when these religions encountered each other.
Buddhism was hostile to Hinduism to the extent of collaborating with the Arab invasion.
Nowhere can one find evidence to say that some Indian Buddhist army or some Buddhist organization fought with the Muslim invaders any battle worth the name.” V.D. Savarkar: Six Glorious Epochs, p. 143.
Savarkar hates the Buddhists for their non-violence and he glrifies Hindu militarism. “Buddhism has conquests to claim but they belong to a world far removed from this our matter-of-fact world, where feet of clay do not stand long and steel could be easily sharpened, and trishna/thirst is too powerful and real to be quenched by painted streams that flow perennially in heaven. These must have been the considerations that must have driven themselves home to the hearts of our patriots and thinkers when the Huns and Shakas poured like volcanic torrents and burnt all that thrived. (…) So the leaders of thought and action of our race had to rekindle their Sacrificial Fire to oppose the sacrilegious one and to re-open the mines of Vedic fields for steel, to get it sharpened on the altar of Kali, ‘the Terrible’, so that Mahakal, the ‘spirit of the time’, be appeased. Nor were their anticipations belied. The success of the renovated Hindu arms was undisputed and indisputable. Vikramaditya who drove the foreigners from the Indian soil and Lalitaditya who caught and chastised them in their very dens from Tartary to Mongolia were but complements of each other. Valour had accomplished what formulas had failed to do.” V.D. Savarkar: Hindutva, p.20-22.
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“…if I were to say that Hinduism and Buddhism are totally different, it would not be in conformity with truth.” Dalai Lama. Interview in Organiser, 22-11-1992.
“that the conflict against Brahmin supremacy had, in fact, started before Buddhist period, between Vasishta Muni, a Brahmin, and Viswamitra, a non-Brahmin. ‘The dispute was about the learning of ‘Vedas’, the right to conduct religious ceremony, to receive gifts, and to perform coronation of King. Vasishta Muni insisted that these were the exclusive privileges of Brahmins, while Viswamitra was opposed to such exclusive rights. This dispute lasted for long period, and even Kings joined in it (Writings and Speeches of Dr. Ambedkar, vol. 7, p. 148-155. It was won by Brahmins.’: Prof. Bahauddin Quoting Dr. B. R. Ambedkar.
A slightly immature presentation by ANKUR BARUA, M.A. BASILIO, Buddhist Door, Tung Lin Kok Yuen, Hong Kong, Hong Kong, 2009 also touches upon the subject:
http://realindianews.blogspot.in/2013/01/why-did-buddhism-disappear-from-south.html

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Buddhism in South Asia - Wikipedia, the free encyclopedia
en.wikipedia.org/wiki/Buddhism_in_South_Asia
The only two majority-Buddhist nations in South Asia are Sri Lanka and Bhutan. ... The civilization was in decline when Indo-Aryan tribes invaded by crossing ...
Buddhism in Southeast Asia - Wikipedia, the free ...
en.wikipedia.org/wiki/Buddhism_in_Southeast_Asia
Buddhism in Southeast Asia refers to the forms of Buddhism which have flourished in ... After the decline of Buddhism in India, missions of monks from Sri Lanka ...
Decline of Buddhism in India - Wikipedia, the free ...
en.wikipedia.org/wiki/Decline_of_Buddhism_in_India
The decline of Buddhism in India, the land of its birth, occurred for a variety of ... Apart from a small community in eastern Bengal (present-day Bangladesh) in ...
The Buddhist World: Buddhism in Southeast Asia: Burma ...
www.buddhanet.net/e-learning/buddhistworld/southeast.htm
He had Buddhist texts and relics brought from Sri Lanka. He also ... At the end of the thirteenth century, Theravada Buddhism gained the support of the Thai king, ...
The Buddhist World: Buddhism in South Asia - India, Sri ...
www.buddhanet.net/e-learning/buddhistworld/south-asia.htm
Buddhism in South Asia .... Soon Sri Lanka became a stronghold of Buddhism. ... Nagarjuna was born in the southern part of India towards the end of the first ...
[DOC]
Buddhism's Disappearance from India
https://www.sscnet.ucla.edu/southasia/Religions/.../BuddhismDisappear.d...
Many scholars of Buddhism, Hinduism, Indian history, and of religion more generally have ... What is not disputed is the gradual decline of Buddhism in India, as the .... in the north, Dwarka in the west, Sringeri in the south, and Puri in the east.
Buddhism (religion) :: Sri Lanka -- Encyclopedia Britannica
www.britannica.com/EBchecked/topic/83184/Buddhism/.../Sri-Lanka
According to Sinhalese tradition, Buddhism took root in Sri Lanka soon after the arrival of Asoka's son, the monk Mahinda, and six ... After Tissa's death (c.
Why Buddhism prospered in Asia but died in India | Asian ...
www.asiantribune.com/news/.../why-buddhism-prospered-asia-died-india
Jun 10, 2012 - Needless to say for whatever reasons, Buddhism did decline and ....South/South East Asia Theravada Buddhism - Indonesia, Malaysia, Burma, ...
The Spread of Buddhism in Asia - The Berzin Archives
www.berzinarchives.com › ... › History of Buddhism and Bon
Jul 14, 2013 - Buddhism spread from India to other cultures through a gradual process. ... The Theravada tradition spread from India to Sri Lanka and Burma in the third ... In the end, this overbearing teacher was punished and exiled.
[PDF]
Religions of Southeast Asia, in pdf - Northern Illinois University
www.niu.edu/cseas/outreach/pdfs/origins_religion.pdf
by C Kleinmeyer - ‎2004 - ‎Related articles
Hinduism was the state religion for various SE Asian states from the ... During this time, Mahayana Buddhism coexisted with. Hinduism in ... Decline of Hinduism.

Sunday, 17 August 2014

Kanshiram cult in dalit politics,fall of B.S.P. and fall of hope of dalit politics!!!!!

Kanshiram cult in dalit politics,fall of B.S.P. and fall of hope of dalit politics!!!!!

Dr.Bhimrao Ambedkar is known as the father of dalit politics in India,as he did establish frst dalit party known as Indian labor party(I.L.P.) in 1937 in preindependent India and in 1945 he established Schedule Caste Federation.In 1957  he dissolved S.C.F. and formed republican party of India (R.P.I.) and after his demise it did well nation wide and esrablished itself as a national party, but till 1970 R.P.I. broke into many local parties and many of its leaders got into Congress.

After this Kanshiram came into and he promised that he will complete Babasaheb's mission. First he introduced BAMCEF a government employee organization and later he made DS4 and finally in 1984 he introduced BSP. All of his organizations were meant to literate and organize people about depressed class rights and reservations.But soon after the introduction of  BSP he left BAMCEF and he started to give his full time to Bsp.
And we all know what happened after that,how Bsp got into the national politics,and how it became a power in Uttar Prades giving a hope to depress classes that they have a representative, but soon the hope was broken in this (2014) Lok Sabha elections.

Why Bsp failed it has many reseons but if someone has to blame then its Kanshiram,not Mayabati. Because the creator did some horrible mistakes that the entire depressed classes has to suffer now.

He did mistake in strategy that gave him temporary success ,but not a static one. Babasaheb's slogan was fight,organize and educate thats the key of freedom from brahmical system. But kanshiram denied Ambedkar and said capturing the constitution is only way of freedom. He did a huge mistake by not forming any Central Executive Comitttee in BSP, which lead to dictatorial rule,which again violates Ambedkar who said when a movement turns person centric then the movement fails, same thing happened in BSP people know BSP for Mayabati. BSP also failed to become depressed class party as it was centric to one particular caste and that is 'Chamar', which has a huge population in U.P. Its good to have one major caste for a party which determines vote bank, but disaster for a movement.

Dispatching himself from Bamcef was also a huge mistake  because it certainly helped BSP as a catalyst for political movement and votebank because it had a nationwide hold.
This thing went so bad that both BSP and Bamcef were bashing each others for failure and for taking bribe from Congress.For a political party you do need a very strong press representative,but BSP had none, they had chance to make one ,theynjust managed to publish one monthly magazine.The correct strategy is to organize everyone who is walking on same path, there were many publications which were concerned about dalit sentiments but BSP never used them. Instead of this mainstream media gave it a brand of particular caste centric party.

Now every one blames Mayabati that she failed but who established the ground it was him, He made it the way he wanted to make it, and till his death he was controlling everything. And after his death mayabati had nothing to do nor to bring change in party, only one option was there for her was to go defensive. And in defense everything tore apart,she was amprentice of Kanshiram ,so she has her strategy which was taught to her by Kanshiram.
Now when Sangh is in power and there is no dalit representation, noone in power to speak about,then how can people think of defending themselves insted of just letting things go the way they are going.